Olavsfestdagene m/ Nordic Orient : RUMI SONGS with Trygve Seim, Tora Augestad, Frode Haltli, Svante Henryson & Erling Kittelsen

Date

Thursday, July 31, 2014

Nordic Orient – Rumi Songs
Trygve Seim – initiativtaker og komponist

“Destined to be one of ECM’s classics… At times Trygve Seim sounds like no sax player you’ve ever heard – more like wind in the trees, or wooden flutes…”
- John Fordham, The Guardian

Konserten tilbyr et unikt møte med nyskapende jazz og klassisk verdenslitteratur, med et fokus på en mystisk gren innen Islam som sjelden har fokus i Norge.

Ensemblet:
Tora Augestad – vokal
Trygve Seim – saksofoner
Frode Haltli – trekkspill
Svante Henrysson – cello
Erling Kittelsen – resitasjon

Nordic Orient – Rumi Songs er et møte mellom nyskapende jazz og poesi, mellom skandinaviske artister og en sufi Islamsk mystiker fra det 13. århundre. Konserten presenteres av fire musikere og én dikter under ledesle av Trygve Seim, og er inspirert av poesien til den Persisk åndelig leder Jalaladin Rumi. Konserten veksler mellom komponert musikk, improvisasjon og resitasjon av poesi.

Prosjektet har sitt utspring i samarbeidet mellom saksofonist og komponist Trygve Seim og vokalist Tora Augestad. Begge har blitt inspirert av Rumis diktning og har lenge ønsket å utforske dette materiale gjennom deres kunstnerisk virke. Med støtte fra Norsk kulturråd har Augestad bestilt komposisjoner av Seim som baserer seg på Rumi-tekster. Ensemblet inkluderer også Spellemann prisvinner Frode Haltli (trekkspill) og svenske Svante Henrysson (cello). Besetningen gir rom for de forskjellige instrumentene og uttrykkene, og åpner opp for improvisajon, spesielt i møte med dikteren Erling Kittelsen.

Rumi
Sufisme, betegnelsen for den Islamske mystikken, er kjent for sine kreative uttrykk via poesi, dans og musikk. Jalal ad-Din Muhammad Rumi (1207–1273) var en inflytelsesrik åndelig leder som levde i Konya, en by i Tyrkia som den gang var en del av Persia. Rumi var poet, filosof, mystiker, og skriftlærd som, gjennom sin vakre og billedlige poesi, inspirerte mange med sine beretninger om kjærlighet og menneskesjelens søken etter harmonisk helhet. Hegel, Goethe og Gandi har alle annerkjent Rumi som en viktig inspirasjonskilde. Hans tilhengere grunnla den sufistisk ordenen Mevlevi, bedre kjent som De dansende dervisjes med sin hvite bekledning og vakre, sirkulære dans.

Ensemblet
Trygve Seim er en av Norges internasjonalt annerkjente ECM-artister, og har tilbrakt mye tid i Egypt og midtøsten. Han har spilt både med sin egen musikk og i samarbiedsprosjekter med ledende musikere fra denne verdensdelen. Disse oppholdene har hatt stor betydning for musikken og livssynet hans. Seim vant tittelen “årets utgivelse” av Tysk Musikkkritikere for Different Rivers og ble nominert til en Spellemannspris for Sangam; begge utgitt av ECM. I sine ensemblekomposisjoner utfordrer Seim idéen om jazz arrangement som bakgrunn for solister. Tekstur og melodier fremmes på nye måter hvor distinksjoner mellom det skrevne og improviserte stadig er uklare.

Tora Augestad er en stjerne blant norske vokalister og beveger seg mellom klassisk musikk, kunstmusikk, kabaret og jazz. Som solist og med egne ensembler har Augestad opptrådt på blant annet Ultima festivalen, med Bergen Filharmonisk Orkester, Dresden Festival of Contemporary Music, og Oslo kammermusikk festival. Med sitt eget ensemble Music For A While har Augestad gitt ut Weill Variations og Graces That Refrain.

Som forfatter er Erling Kittelsen kjent for en spenningsfylt sammenstilling av gammelt og nytt. Han har hentet inspirasjon fra eldre tiders kunst og kultur bare for å forvandle dem til moderne allegorier. Tekstene er ofte grunnet på et ønske om å bryte med tilvante forestillinger – “å dikte en sprekk i det selvfølgelige”. Det skapende prinsipp eller opphavet som filosofisk problem er et hovedtema, både i kunstnerisk forstand og som livsverdi.

Sitater:
“Destined to be one of ECM’s classics… At times Trygve Seim sounds like no sax player you’ve ever heard – more like wind in the trees, or wooden flutes… An extended band delivers a remarkable sequence of tone trances, at times faintly suggestive of Carla Bley and Gil Evans, but based on small melodic motifs, given strength and mesmeric fascination by progressive harmonic overlays and tonal variation”.
- John Fordham, The Guardian

“An astonishing ECM debut… In this age of rhythm, Seim’s music takes an almost contrary stance, dedicating itself to melody, timbre and the utmost refinements of tone and weight….A masterly, uncompromising jazz record.”
- Richard Cook, Jazz Review

“Haltli og Seims måte å formidle sitt budskap på er gjennom vakkert samspill mellom akkordeon og saksofon. Musikken kommer ut som både renskårne melodier, låter av mer improvisert karakter, og som antydninger til litt mer frigjorte, langstrakte og lydmalte landskaper… Det er hentydninger til folkemusikk fra forskjellige tradisjoner, og noe av det har en østlig karakter, men det overordnede inntrykket jeg har av dette albumet er nettopp rommet for assosiasjoner dette albumet skaper. ”
- Carl Kristian Johansen, ballade.no (om

“To hovedmotiv i [Rumi's diktsyklus] Mathnawi: Alt er i forvandling og bevegelse, og mysteriet er rett foran oss, blant oss og i oss. ”
- Kari Vogt i introduksjon til Sivfløytens sang