Mad Songs med Det Norske Kammerorkester i Bakkeneigen Kulturhus 13.10 kl 19.00!

Date

Thursday, October 13, 2022

Stian Carstensen, Pål Hausken og Tora Augestad med Det norske kammerorkester

Det norske kammerorkester har hentet inspirasjon fra barokkens bisarre syn på galskap som underholdning. Pasientene på asylet Bedlam i London ble på søndager stilt ut til forlystelse for allmenheten. Etter hvert ble det også populært å skrive musikk til dette, noe som utviklet seg nærmest til et teater.

Programmet starter i barokken med Telemanns suite til Don Quixote, Cervantes' skjønnlitterære figur som påkaller latteren, først og fremst gjennom sin beskrivelse av denne drømmeren uten virkelighetssans. Men musikalsk spenner konserten bredt med tilnærming til temaet fra flere innganger og epoker, fra Purcells Bess of Bedlam til Kurt Weills Sjørøver-Jenny. Den sveiper også innom tangoens mørke kriker og kroker og det er ikke godt å si hvilken galskap det ender opp med når kvelden er over.

 

Det Norske Kammerorkester består av de aller fremste norske strykere. Orkesteret utvikler hele tiden sin egen spillestil og orkesterkultur, og de siste årene har orkesteret jobbet med nye formidlingsmetoder der fremførelser gjennom utenatspilling har stått sentralt. Dette har bidratt til å styrke orkesterets posisjon som en internasjonalt viktig aktør som fornyer av den klassiske musikktradisjonen.

Siden 1977 har Det Norske Kammerorkester holdt konserter over store deler av Europa, USA, og Asia. De har gjort mer enn 40 innspillinger er det meste av repertoaret for strykeorkester, i tillegg til et omfattende solistrepertoar med utøvere som Leif Ove Andsnes, Truls Mørk, Terje Tønnesen, Lars Anders Tomter og Tine Thing Helseth. Det er blitt mange utmerkelser og priser både nasjonalt og internasjonalt, blant annet fire Spellemannspriser.

 

Music for a while

Tora Augestad, fra ensemblet Music for a while, representerer det ypperste innen musikkformidlingens edle kunst, der hun sømløst beveger seg i ulike perioder og stilarter og kan få alt til å høres ut som noe annet enn det egentlig er.

Barokkens sanger bindes elegant sammen med tyske kabaretviser fra teatermusikkens verden. Når så Stian Carstensens alltid sprudlende musikalske overskudd finner sammen med orkesteret og Pål Hausken på slagverkinstrumenter, er det duket for en sjelden kveld.