Spellemann Composer of the year to Henrik Hellstenius for the album "Past & Presence".

https://www.tono.no/tono-spellemann-til-henrik-hellstenius/

 

TONO-Spellemann til Henrik Hellstenius

Henrik Hellstenius er stolt og glad over å ha blitt tildelt TONOs komponistpris under årets Spellemann. Han tror priser er ekstra viktig i samtidsmusikken. – En forutsetning for at folk skal lytte til musikken min er at de vet at den finnes. 

Nytt/27 april 2022/Kristian Dugstad

Fredag ettermiddag ble lyttere til radioprogrammet Klassisk vorspiel vitne til at det direktesendte intervjuet med Henrik Hellstenius ble avbrutt av gnistrende kakefakler.

Programlederparet på NRK Klassisk, Per Sundnes og Frode Larsen, kunne med stor entusiasme meddele at komponisten er tildelt TONOs komponistpris under Spellemann 2021.

– Tusen takk, nå blir jeg litt rørt kjenner jeg, sier komponisten.

– Vil du ha en klem, spør Larsen.

– Jeg vil gjerne ha en klem.

Menneskets lover

Hellstenius’ komponistvirke favner bredt, fra opera, ballett og sceniske forestillinger, til elektroakustiske verk. I 2000 mottok han TONOs EDVARD-pris for verket Sera. Og nå er han altså en Spellemann rikere, for «Henrik Hellstenius: Past & Presence».

Den prisvinnende utgivelsen består av tre verk: As If The Law Is Everything, Still Panic og en rekomposisjon av Robert Schumanns Dichterliebe. Alle fremføres av Bergen Filharmoniske Orkester.

Foto: Spellemann

– As If The Law Is Everything, er en slags sangsyklus om lovene mennesker lever etter. Naturlover, juridiske lover, kjærlighetsloven også videre. Tora Augestad synges fra ulike perspektiver gjennom verket. Hun er en dommer, en tyv, en myrdet kvinne som ikke ble beskyttet, forteller Hellstenius.

Verket het opprinnelig Loven, og var et bestillingsverk for Oslofilharmonien til grunnlovsjubileet i 2014 – Da som en scenisk forestilling. Teksten av poet Øyvind Rimbereid har siden blitt oversatt til engelsk, og verket er bearbeidet.

– Vi står på hverandres skuldre

Platas siste verk, Robert Schumann’s Dichterliebe,er Hellstenius’ rekomposisjon av Schumanns kjente verk for sang og klaver.

– Jeg har snudd på og utviklet originalverkene, og tilført eget materiale, for å skape et nytt blikk på disse fantastiske sangene, forteller han.

Han sammenligner rekomposisjon med måten et teater kan modernisere, skrive om, legge til og trekke fra når de setter opp klassiske stykker av Ibsen eller Shakespeare.

– Som kunstnere står vi alltid på hverandres skuldre. Dette er et pågående arbeid som alle kunstnere gjør, mer eller mindre tydelig.

På siden av medias søkelys

Sammen med instrumentalstykket Still Panic, med solist Diego Lucchesi, utgjør disse verkenevinnerbidraget i kategorien TONOs komponistpris – En av to priser under Spellemann som TONO velger ut juryen til, og står som garantist for.

Den andre er Årets tekstforfatter, i år tildelt Daniela Reyes.

Henrik Hellstenius er både stolt og glad over å ha blitt tildelt prisen.

– Denne juryen har bestått av veldig kompetente komponister. Det er flott å ha blitt vurdert av likekvinner og -menn.

Han mener dessuten at denne typen anerkjennelse kan være ekstra viktig for de som befinner seg litt på siden av medias søkelys.

– Det som er viktig for meg er å få musikken min fremført og å kunne skrive nye verk. Da må folk lytte. En forutsetning for det er at de vet at den finnes. Min sjanger omtales i liten grad i mainstream media. Sånn sett er kanskje slike priser enda viktigere i vår sfære, enn for de som allerede får en del oppmerksomhet.